Перейти до основного вмісту
Lex et Juctitia

Корисна інформація


Закінчили вуз, отримали диплом – що далі?

Відповідь на це питання далеко не так очевидна, як здається. Вчорашніх студентів зустрічає справжнє доросле життя з усіма його труднощами і проблемами. Що робити, коли навіть диплом не допоміг відповісти на головне питання: «Ким я хочу бути?» 
Ефект завищених очікувань
Батьки, які виросли в інших умовах, обіцяли: вища освіта – запорука успіху. Здавалося, що диплом відкриває всі двері. На ділі ж виявляється, що найближчі конкуренти мають в арсеналі не лише диплом вузу, а й МВА, і вчений ступінь, і неправдоподібний досвід роботи. А ще виявилося, що горезвісна криза існує не тільки у світі теленовин, вона серйозно знижує шанси на вигідне працевлаштування. 
Що роблять вчорашні студенти? Ідуть на принцип: «За такі гроші я і з дивана не встану» або «Не для того я поступав в престижний університет, щоб працювати другим оператором ксерокса». У багатьох сьогоднішніх випускників надто завищені очікування, і планку знижувати мало кому до вподоби. 
Рішення. Є два варіанти розвитку подій. Перший - перечекати несприятливі для старту умови під дахом рідного дому. Другий - все-таки влаштуватися за ті самі смішні гроші. Консультанти з пошуку роботи одностайно радять другий варіант. Ідеальних умов для старту кар'єри не буває і безуспішно прочекати їх можна довгі роки. До того ж уявлення про себе, як про безцінного фахівця з блискучою освітою, якому не по чину жодна з вакансій, кому завгодно зіпсує кар'єру. 
Проблеми з працевлаштуванням
Марилися перспективи та семимильні кроки до самої верхівки кар'єрних сходів, але насправді все виявилося інакше, і після дюжини безуспішних співбесід опускаються руки. Далі починається відчай, а потім і депресія. Добре, якщо допомагають батьки, зовсім безнадійно, якщо вже є власна сім'я і дитині потрібні красиві іграшки. Тоді ми починаємо скаржитися на повальне безробіття і відсутність будь-яких можливостей. Однак відчуття власного безсилля ще нікому не допомогло ні будинок побудувати, ні кар'єру.
Рішення. Подивіться навколо: незважаючи ні на які економічні умови, мільйони людей успішно знаходять роботу після вузів. Крім того, навряд чи не в кожній, у тому числі великiй, компанії є люди, які прийшли з вулиці, не мають спеціальної освіти і отримали посаду завдяки одному тільки ентузіазму і величезному бажанню працювати. Ось це бажання належить виховати в собі і вам. 
На дозвіллі помрійте про майбутню роботу, відчуйте задоволення від того, що ви на своєму місці. На що ви готові заради ідеальної роботи? Трудитися по вісімнадцять годин на добу? Повірте, з таким запалом ви легко витримаєте численні відмови та іншу смугу перешкод. Ви їх просто не помітите, варто одного разу запалити в собі мету, яка і поведе вас по життю. Доведено і перевірено на досвіді багатьох і багатьох ентузіастів - з таким настроєм ви, ні разу не спіткнувшись, підкорите Еверест. 
Невпевненість у собі
Ви жили безтурботно від сесії до сесії, та іспити здавалися найскладнішим життєвим випробуванням. Студентське життя - продовження дитинства, особливо якщо у вас не було ніякої необхідності забезпечувати собі проживання і самостійно оплачувати повсякденні витрати. Випуск стає закінченням тривалого свята і за дверима alma mater чекає життя без страховки, шпаргалок і можливостей перездачі. Якщо всі п'ять років навчання тривало безтурботне дитинство, то тепер належить терміново подорослішати і вступити в доросле життя. Вам страшно. Ви не впевнені в собі. Мрієте повернути час назад і знову опинитися в стінах аудиторії, де найбільшим провалом буде «незалік».
Рішення. Як правило, в такій ситуації студенти або екстрено дорослішають, долають свої стіни і обмеження, або залишаються в університеті - вступають до аспірантури і працюють на кафедрі. Другий варіант ідеальний, якщо ви давно знаєте про свою викладацьку пристрасть і життя не бачите без рідного вузу. Але він же - пряма дорога до безпросвітного існування, якщо таким нехитрим способом ви вирішили сховатися від дорослого життя. Напевно серед ваших же викладачів є представники обох груп. Якщо викладацька стезя - не ваше покликання, подолати страх зовсім не складно. Треба просто почати діяти. Без особливих очікувань пройдіть пару співбесід, виберіть для старту таку роботу, яка не буде вимагати від вас занадто великої відповідальності. Головне - потрапити на професійну «кухню». 
Немає бажання працювати за спеціальністю
Незважаючи на попередження психологів, до 11-го класу школи туманне майбутнє турбує нас куди менше, ніж побачення сьогодні ввечері. В результаті і вуз, і факультет, і фах обирають батьки, керуючись своїми уявленнями про хорошу, надійну професію. От тільки працювати все-таки не батькам, а вам, і деякі студенти до випуску переконуються в тому, що працювати за фахом вони не хочуть. Ходити щодня на нецікаву роботу? Таке життя нагадує тунель без будь-яких ознак світла в кінці. Кинути все і зайнятися улюбленою справою? Страшно. До того ж родичі явно не зрозуміють вашої спраги самореалізації. 
Рішення. Це цілком рядова і нормальна ситуація - зрозуміти, що обрана професія не для вас. Найвірніше для вашої ж самоповаги зробити крок в сторону улюбленої справи. Не бійтеся знову опинитися в становищі новачка, не бійтеся здатися смішним, не бійтеся вступити до іншого ВНЗ. Нерідко премудрості спеціальності починають осягати у двадцять п'ять - тридцять років. Немає ні мети, ні мрії. До моменту випуску у вас є лише одне почуття, в якому ви твердо впевнені: працювати за фахом ви не хочете. Однак чого ви хочете, теж не знаєте, навіть приблизно. Світ здається вам інопланетною територією, де місця для вас, на жаль, не знайшлося. Десь вдалині манять неясні перспективи, хтось розповідає історії про примарнi можливостi, а ви стоїте на порозі вузу і поняття не маєте, що ж робити далі. 
Рішення. Головне - не впасти у відчай і не опускати рук. Добре вже одне усвідомлення того, що робота за фахом вам дійсно не підходить. Що робити далі? Включатися в активний і наполегливий пошук. Переглядайте максимум вакансій, навіть якщо вони не мають відношення до вашого диплому, особливу увагу зверніть на суміжні з вашою галуззю діяльності. 
Слідуйте за своїми хобі, весь вільний час витрачайте на те, чим вам подобається займатися, і думайте про те, як зробити захоплення роботою. Ходіть на курси і тренінги, поміркуйте про можливість відкриття своєї справи або отримання гранту для навчання за кордоном. Вступайте до аспірантури і розширюйте коло спілкування. 
У вашій ситуації найголовніше - не сидіти без діла, відкритися світові, уважно дивитися по сторонах і без сорому приміряти на себе ті ролі, про які раніше навіть не думали. Запишіться на консультацію з профорієнтації до хорошого коучу і пригадаєте свої юнацькі мрії. Навіть на інопланетнiй території при бажанні можна знайти для себе справу до душі. У нашому житті є моменти, в яких навіть найбільш кардинальні зміни проходять найменш болісно. Це перехрестя, на яких ви можете вибрати будь-який напрямок руху. Один з таких періодів - вступ до вузу, наступний - його закінчення. Не бійтеся змін, на перехрестях найголовніше - не боятися.

Складено за матеріалами сайту: 
https://vin.dcz.gov.ua

Як правильно шукати роботу?

Багато хто вважає, що в пошуку роботи немає нічого складного. Досить подати оголошення і дочекатися від роботодавців запрошення на співбесіду. Однак така думка неправильна. Виконайте усі пункти з цієї статті, і робота обов’язково знайдеться!
З чого почати? Спочатку потрібно вирішити, яку роботу ви хочете знайти. Майте на увазі, на роботі вам потрібно буде проводити третину свого життя. Було б непогано одразу вибрати те, що подобається, щоб потім не страждати. Дайте собі відповіді на такі питання:
-    Що я хочу робити?
-    Що я вмію робити?
-    Скільки я хочу заробляти?
-    Скільки за це платять?
-    Чи готовий я до переїзду?

Якщо вам важко визначитися, подивіться вакансії, дізнайтеся, що пропонують на ринку праці, які професії мають попит, які вимоги висувають роботодавці. Як тільки визначитеся, складіть резюме.
Як написати резюме? Резюме – це документ, в якому вам потрібно описати роботодавцю свій досвід роботи, освіту, а також навички, знання, досягнення та бажану зарплату. Без резюме знайти роботу буде значно важче. Щоб правильно скласти резюме, керуйтеся нашим прикладом.
Резюме готове. Де шукати роботу? Щоб не пропустити «свою» вакансію – краще вибрати з декількох пропозицій, ніж йти туди, куди візьмуть. Підключайте всі можливості. Проте не варто розсилати резюме відразу в усі компанії. Роботодавці можуть дізнатися, що ви відгукуєтеся на всі вакансії поспіль. У підсумку може скластися думка, що ви самі не знаєте, чого хочете.
Сайти з пошуку роботи. Це найдієвіший спосіб. Розмістіть своє резюме, щоб роботодавці самі вас знаходили, шукайте вакансії та обов’язково підпишіться на розсилку вакансій за потрібним вам запитом. Можна шукати роботу на сайтах, наприклад, на Rabota.ua, Jobs.uа, Work.ua, Neuvoo.com.ua.
Мобільні застосунки. Якщо вам простіше шукати роботу зі смартфону, завантажуйте спеціальні мобільні застосунки. Це набагато зручніше та швидше, і вам не доведеться шукати сайт серед вкладок у браузері. Зараз застосунки є у багатьох сервісів з пошуку роботи. 
Знайомі. Досить дієвий варіант, можливо, саме це і є ваш шанс влаштуватися на потрібну посаду. Докладіть зусилля для розширення кола ваших знайомств і встановлення нових контактів. Зв'яжіться з друзями, колишніми колегами, однокласниками і однокурсниками. Цілком ймовірно, хто-небудь з них розповість своєму керівнику про вас як про досвідченого фахівця.
Сайти компаній. Знаєте, в якій компанії хочете працювати? Заходьте на її сайт у розділ «Про нас» або «Кар’єра/Вакансії», зазвичай там розміщують пропозиції про роботу. 
Соціальні мережі. За запитом «робота» можна знайти групи з вакансіями. А ще можна викликати силу Facebook та написати на своїй сторінці «крик про допомогу», що ви в пошуку. Знайомі побачать ваш допис, та сарафанне радіо зробить свою справу.
Служба зайнятості. Там завжди є вакансії для тих, хто в пошуку. Ставайте на облік та отримуйте відповідні пропозиції. Знайти роботу можна також і на сайті Служби зайнятості (dcz.gov.ua). 
Газети. У газетах з оголошеннями про роботу публікують безліч вакансій. Частіше за все – для робочих спеціальностей. Але можна знайти пропозиції й для офісних працівників.
Як дізнатися, що вакансія мені підходить? Ось на що треба звернути увагу:
-    Дізнайтеся, що треба робити.
-    Зрозумійте, чи підходите ви роботодавцю.
-    Оцініть, чи цікава вам пропозиція.
-    Переконайтеся, що перед вами не вакансія-обманка.

Тепер потрібно пошукати інформацію про компанію, дізнатися, чим вона займається, яку продукцію випускає, які проєкти веде, хто там працює. Це допоможе вам скласти враження про можливе місце роботи і на співбесіді стане в пригоді. «Читати» вакансії не так вже й складно, якщо ви знаєте, що вам потрібно.
Якщо все збіглося: ваші вміння + вимоги роботодавця + графік роботи + зарплата та розташування місця роботи – на таку вакансію можна сміливо надсилати резюме.
Мені точно все підходить, надсилаю резюме? Зверніть увагу, чи потрібно надсилати разом із резюме ще щось? Часом роботодавці просять виконати тестове завдання чи пройти тест. Без цих умов резюме розглядати не будуть. Не забудьте перевірити, чи відповідає заголовок вашого резюме назві вакансії.
А ще пам’ятайте про супровідний лист. Саме він допоможе роботодавцю зрозуміти, що перед ним кандидат, який вартий уваги. Супровідний лист – це текст, який можна надіслати роботодавцю разом із резюме. В ньому потрібно коротко, але максимально містко описати, чому варто віддати перевагу саме вам. Тут вам можуть знадобитися приклади реальних супровідних листів, щоб скласти власний грамотний текст.
Все надіслав, коли мені зателефонують? Якщо ви підходите роботодавцю, скоріше за все, протягом тижня вам зателефонують або напишуть листа.
Після того як ви надіслали резюме, тримайте руку на пульсі. Беріть слухавку, коли телефонують з незнайомого номера, ввічливо вітайтеся з тим, хто телефонує, передзвонюйте на пропущені. Не забувайте, в які компанії та на які посади ви надіслали резюме. І взагалі – будьте готові до дзвінка від роботодавця, щоб він не застав вас зненацька.
Перевіряйте пошту – не всі роботодавці передзвонюють.
Якщо вам не відповіли чи відмовили, просто продовжуйте пошуки. З першого разу знайти роботу мрії буває непросто. Навіть якщо ваше резюме ідеальне, пошук може затягнутися на тижні, а іноді й на місяці. 
Але якщо ви дуже хотіли працювати саме в цій компанії, нагадайте про себе ще раз. Можливо, ваш лист потрапив у спам чи рекрутер просто його не помітив. Але майте на увазі – одного разу для нагадування достатньо.
Ура! Мене запрошують на співбесіду, що робити? Правильно прийняти запрошення на співбесіду. Якщо вам надіслали відповідь на пошту, обов’язково треба відповісти. Подякуйте за зворотний зв’язок. Уточніть, куди їхати, як дістатися до офісу. Якщо ж з вами зв’язалися телефоном, покажіть, що раді дзвінку, будьте привітні. Говоріть чітко та ясно. Узгодьте час зустрічі, який буде для вас зручним. По закінченню розмови ввічливо попрощайтеся та подякуйте. Підготуйтесь до співбесіди. 
Дізнайтеся щось про компанію. З великою ймовірністю на співбесіді вас запитають, що ви знаєте про компанію. Добре, якщо ви пам’ятаєте її назву. Чудово, якщо ви розумієте, чим вона займається. Щоб зрозуміти, підходить вам робота чи ні, дізнайтеся про цінності компанії та принципи роботи в ній. Наприклад, на сайті компанії та в описі вакансії.
-    Складіть розповідь про себе
-    Підготуйте перелік питань роботодавцю
-    Причепуріться
-    Не запізнюйтеся!
-    Посміхайтеся

На співбесіді не варто намагатися обдурити майбутнього роботодавця. Брехня може з легкістю відкритися, що виставить вас не в кращому світлі. Не варто погано відгукуватися про колишніх колег і керівника. Нікому не подобається, коли його за очі поливають брудом. Новий роботодавець навряд чи захоче працювати з таким співробітником, який у разі звільнення буде розповідати про нього гидоти.
Правильно закінчіть співбесіду.
Як оцінити результати співбесіди? Якщо вас запросили на роботу – вітаємо! Зважте всі «за» та «проти». Погоджуйтесь, якщо робота вам до душі. Якщо на співбесіді можливе майбутнє начальство не викликало симпатії, а внутрішні правила, що діють в компанії, насторожують, немає сенсу ламати себе. З одного боку, люди завжди можуть пристосуватися до будь-яких обставин. Але з іншого боку, через невеликий проміжок часу це почне мучити.
Перед виходом на нове місце, почитайте, як влитися в новий колектив та не наробити помилок новачків. Якщо вас запросили одразу у декілька компаній – дізнайтеся, як зробити правильний вибір.
Якщо вас не запросили на роботу – продовжуйте пошуки. Дізнайтеся, чому вас не запросили на посаду. Проаналізуйте ситуацію, зробіть висновки, та знову до справи.
Дотримання представлених вище порад допоможе простіше знайти роботу. Але навіть якщо на початковому етапі нічого не виходить, не варто опускати руки. Хто шукає, той обов'язково знайде.
Бажаємо успіхів у пошуку!

Складено за матеріалами інтернет-ресурсів:
https://ode.dcz.gov.ua/
https://www.work.ua/

Супровідний лист до резюме та його зразки

Супровідний лист – це лист, який надсилається разом з документами, найчастіше він додається до резюме. В Україні практика надсилання супровідного листа тільки набуває популярності, у Європі ж це є загальноприйнятим правилом ділової етики.
Головна ціль такого листа – зацікавити роботодавця, та виділити себе серед інших потенційних кандидатів на вакансію. Тому дуже важливо підійти до написання тексту з усією відповідальністю. Використовуйте готові зразки супровідних листів, для складення свого змістовно правильного листа.

ЗРАЗОК СУПРОВІДНОГО ЛИСТА 
НА ПОСАДУ ЮРИСТА

Доброго дня, шановний Олександр Валерійович!
На вашому сайті +++++.in.ua я дізнався, що у Вашій компанії відкрита вакансія юриста. Ознайомившись з переліком вимог до кандидата, я прийшов до висновку, що можу претендувати на цю вакантну посаду. Враховуючи мій досвід роботи в юриспруденції (більше 3 років), я зможу ефективно виконувати всі поставлені переді мною завдання та обов’язки.
Більш детальну інформацію про мої професійні навички та попередній досвід роботи, Ви зможете знайти в доданому до цього листа резюме. Чекаю від Вас запрошення на співбесіду, щоб відповісти на всі Ваші питання, розповісти більш докладно про свій професійний досвід роботи та можливий потенціал.
Дякую Вам за увагу до моєї кандидатури.
З повагою, Павленко Андрій Ростиславович

ЗРАЗОК СУПРОВІДНОГО ЛИСТА 
НА ПОСАДУ ЕКОНОМІСТА

Вітаю, Мене звати Павленко Ірина, у відповідь на вашу вакансію економіста, яка розміщена в газеті “Є”, пропоную розглянути мою кандидатуру.
Я маю профільну вищу освіту. Останні 3 роки працювала економістом на підприємстві з витоплення пакетів (загальний стаж роботи 5 років). В мої службові обов’язки входили: (перелік службових обов’язків).
До листа додане моє резюме. Буду дуже вдячна, якщо Ви не залишите його без уваги.
Якщо Вас зацікавить моя кандидатура, буду рада відповісти на всі Ваші запитання особисто по телефону або на співбесіді.
З повагою, Павленко Ірина.
Телефон: 000 000 000

ЗРАЗОК СУПРОВІДНОГО ЛИСТА 
ДО РЕЗЮМЕ СТУДЕНТА

Доброго дня,
Мене звати Сергій Олександровський. На сайті з пошуку роботи robota.ua я знайшов відкриту вакансію на посаду юрисконсульта і хотів би запропонувати вам свою кандидатуру.
Я студент 3-го курсу ХУУП імені Леоніда Юзькова, навчають за спеціальністю Правознавство. Досвіду роботи поки не маю, але останній рік є консультантом у Юридичній клініці «Громадська юридична приймальня» при Університеті. Я маю знання та навички в складанні позовних заяв; наданні висновків про відповідність чинному законодавству проектів наказів, положень, розпоряджень та інших документів підприємства; веденні довідково-інформаційної роботи із законодавства і нормативних актів із застосуванням технічних засобів, а також обліку змін чинного законодавства та інших нормативно-правових актів, що затверджуються; добре володію англійською мовою (рівень володіння мовою). Комунікабельний, працьовитий та здібний.
Так як я навчаюся, то зможу приділяти роботі 3-6 годин в день, працювати у вихідні дні, а з 4 курсу, планую перейти на заочну форму навчання.
З вашою компанією я знайомий з 2021 року, побачивши деякі з ваших додатків на студентській науковій конференції. З того часу, я загорівся бажанням працювати у Вас в команді.
Прошу ознайомитися з моїм резюме, яке прикріплено до листа, а також з моїми роботами, які знаходяться за посиланням (web-адреса).
Чекаю на вашу відповідь.
З повагою, Сергій Олександровський.
 
Загальна структура супровідного листа до резюме виглядає наступним чином:
Привітання. Це невелика, але дуже важлива та обов’язкова деталь, яка перш за все говорить про вашу вихованість. Для ділового листування варто обирати такі варіанти як: «Здрастуйте», «Добрий день», «Вітаю», тощо.
Вакантна посада. Вкажіть на яку вакантну посаду претендуєте, та звідки ви про неї дізналися. Продемонструйте свою зацікавленість в отриманні роботи, але не пишіть довгих текстів. Досить кількох речень, щоб розповісти про те, чому вам сподобалася ця вакансія, чим приваблює фірма чи компанія, і чому ви зацікавлені в цій роботі.
Досвід роботи. Зробіть акцент на своїх професійних досягненнях, знаннях та навичках роботи. Коротко розкажіть про те, чого вам вдалося досягти на попередніх місцях роботи, з ким ви працювали і чим займалися. Простіше кажучи, факти, наведені вами, повинні самі по собі бути доказом того, що ви відмінний фахівець.
Заклик до дій. Закликайте роботодавця вивчити вас докладніше використовуючи фрази:
    Більше деталей ви знайдете в моєму резюме.
    З радістю відповім на будь-які ваші питання.
    Буду вдячний, якщо ви зможете мені зателефонувати.
    Якщо вам цікаво, готовий надіслати рекомендації з попередніх місць роботи.
    Більш докладну інформацію про мої професійні навички, ви знайдете в доданому до листа резюме. 
Завершення листа. В кінці супровідного листа подякуйте, за увагу до вашої кандидатури:
    Дякую за увагу до моєї кандидатури;
    З найкращими побажаннями, (ПІБ);
    З повагою, (ПІБ).
Не забудьте додати до листа своє резюме. Наші зразки, та ці прості, але дуже дієві прийоми, повинні допомогти вам в отриманні роботи.

Складено за матеріалами інтернет-ресурсу:
https://pozovna.in.ua/

Як написати резюме випускнику ВУЗу (приклад)

Відсутність досвіду роботи для людини, яка нещодавно закінчила вищий навчальний заклад, є нормальним явищем.
Від того, як буде складене резюме, залежить Ваша кар’єра та все подальше життя.
Під час складання резюме потрібно пам'ятати про те, що воно стане вашою візитівкою і повинне виділяти вас із усього потоку людей, що шукають роботу.
Не забудьте відзначити ваші хобі та захоплення, гуртки, які ви відвідували під час навчання, можливо у вас є нагороди чи грамоти за участь у конкурсах – про  це варто теж написати.
Згадайте, якими особистими якостями ви володієте, які навички маєте і обов'язково вкажіть це у своєму резюме, можливо, це згодиться для вибраної вами вакансії.
Головне – не спотворюйте факти при написанні резюме – їх завжди можна перевірити.
Структура резюме студента
Перед тим, як писати резюме для студента варто вивчити по пунктах:
1. Ім'я, Прізвище, По батькові – повністю.
2. Посада, на яку ви претендуєте.
3. Контактні дані – телефон, адреса, електронна пошта.
4. Ваші основні досягнення (сама об'ємна і цікава графа).
5. Досвід роботи (період, посада).
6. Освіта (ВУЗ, додаткові курси). Професійні навички.
7. Додаткові навички – комп'ютерні  програми, мови.
8. Особисті якості.
9. Рекомендації.
10. Додаткова інформація (будь-яка офіційна інформація відносно вас, яка може бути корисною в майбутній роботі – сімейний стан, наявність водійських прав і т. п.).
Ці пункти зроблять резюме студента конкурентоспроможним. Потрібно ще пам'ятати про декілька тонкощів, які дозволять вам представити себе у вигідному світлі.
Особливі моменти
Пункт щодо досягнень повинен зацікавити роботодавця.
Згадайте, чим ви займалися в останні роки, в цю графу можна вписати участь у конкурсах, конференціях, наводити ваші статті, розміщені в журналах або на інтернет порталах.
Ця графа повинна показати, що ви людина активна, думаюча, амбітна. Якщо Ви не маєте, що написати, –  миттю  вирушайте виправляти ситуацію, цей пункт підкоригувати найпростіше.
Пункт щодо досвіду роботи буде зрозумілий для тих студентів, хто вже офіційно працевлаштувався, тоді тут вказується період роботи, назва підприємства, посада. Якщо ви працювали на декількох підприємствах, то починати треба з останнього.
Якщо ви ще не працювали офіційно, теж не варто залишати поле порожнім. Згадайте про вашу активну роботу у виші членом профспілки або участь у благодійному проекті в якості організатора або перекладача.
Ви, напевно, вже набули досвіду роботи, просто не зменшуйте його значимість.
Ваші особисті якості повинні показувати, що ви лідер, сильна і цілеспрямована особистість, яка все доводить до кінця. Саме такі якості дозволять зменшити вплив відсутності досвіду. Резюме повинно говорити про вас, як про перспективного співробітника.
Рекомендація – це не обов'язкова міра, але вона не буде зайвою. Це може бути рекомендація з останнього місця роботи, від вашого наукового керівника або викладача. Також іноді може знадобитися просто пара контактів людей, які можуть розповісти про вас, як про людину і перспективного співробітника.
У графі додаткових навичок намагайтеся вказувати щось рідкісне, що відрізняє вас від інших, адже з «Word» зараз вміють працювати всі, і подібними знаннями нікого не здивувати.
Особисті якості для резюме студента або для резюме без досвіду роботи
Бажання розвиватися.
Самостійність.
Стресостійкість.
Вміння швидко та самостійно приймати рішення.
Чесність.
Грамотна мова.
Відмінні комунікативні навички. Комунікабельність.
Вміння добиватися поставленої мети.
Наполегливий. Наполегливість у досягненні поставлених цілей.
Націленість на результат.
Активність.
Активна життєва позиція.
Мобільність.
Креативність.
Навички роботи з офісною оргтехнікою.
Ініціативність.
Порядність.
Бажання зробити кар’єру в якійсь області.
Вміння переконувати.
Для різних професій існують свої приблизні форми заповнення паперів для працевлаштування. Резюме студента-юриста – зразок  для всіх законодавчих сфер, будь-якого менеджера – для  сфери продажів і маркетингу. Врахуйте, що в кожній професії важливо відчуття перспективи в майбутнє співробітника, підприємство може навіть віддати перевагу студенту ніж більш досвідченому працівнику, повіривши в його сили, талант і бажання працювати. Саме бажання працювати і вогонь в очах найчастіше можуть творити дива. Зразки резюме студента – тільки вершина айсберга, яку вам потрібно осягнути для працевлаштування. Правильно заповнивши всі графи, прочитайте резюме свіжим поглядом. Дуже важливо, щоб резюме давало яскраву індивідуальну характеристику. І ще, звертаючись до конкретного роботодавця, не надсилайте йому свої готові зразки резюме студента, які написані на всі випадки життя. Підкресліть вашу зацікавленість в даній конкретній вакансії, і роботодавець неодмінно зацікавиться в вас.

Приклад резюме без досвіду роботи


ПІБ    Павленко Богдан Петрович
Дата нарождення:    10.05.2002
Місце проживання:    Хмельницький
Контактна інформація:    Телефон ______________ Електрона пошта_____________
Освіта:  09.2018 – 06.2022    Неповна вища. Хмельницький університет управління та права. Юридичний факультет, спеціальність «Право» 
Досвід роботи:
09.2019-05.2020    Лаборант кафедри кримінального права та процесу. Підготовка тем і завдань лабораторних робіт. Участь у створенні методичних видань та у поліпшенні адміністративного процесу на кафедрі.
Курси і тренінги-2021    Курс поглибленого вивчення англійської мови «English for Business»
Додаткові навички:    Знання англійської мови. Просунутий користувач ПК, Internet та комп’ютерних програм Microsoft Word. Excel, AutoCad, Розбираюся в сучасній техніці, комп’ютерах і гаджетах. 
Особисті якості:    Пунктуальність; Активна життєва позиція, цілеспрямованість; Організаторські якості, комунікабельність; Відповідальність, оперативність, оптимізм; Креативність, ініціативність; Легко навчаюсь. Маю величезне бажання розвиватися і працювати.
Хобі:    Спорт, музика, література…
Особисті якості:    робота за фахом, яка потребує знань іноземної мови (англійська), з наступним її вдосконаленням
Побажання    робота за фахом, яка потребує знань іноземної мови (англійська), з наступним її вдосконаленням
Рекомендація    …

Суттєве значення для резюме без досвіду роботи мають особисті якості і освіта – основна і додаткова. Як наведено в прикладі обов’язково вкажіть дані щодо курсів, які Ви відвідували, практичних робіт, семінарів, де Ви брали участь, за умови, що це відповідає вакансії, на яку ви складаєте резюме.

Складено за матеріалами інтернет-ресурсів:
https://happymonday.ua
https://ipo-ipp.com.ua/

Як підготуватися до співбесіди?

Вас запросили на співбесіду? Отже, ваше резюме зацікавило роботодавця, і ви пройшли етап заочного оцінювання. Співбесіда - це ключовий момент при прийнятті на роботу. Ніяке резюме і рекомендації не замінять живого спілкування з кандидатом на вакантну посаду. Начальник, роботодавець, директор фірми - він теж людина, і, які б не були ваші початкові умови, він все одно «проголосує серцем». Тому важливо подбати, щоб змащене враження не завадило б вам знайти роботу своєї мрії.
Насамперед, поставте себе на місце роботодавця. Якого він шукає співробітника? Що він хоче побачити у вашій зовнішності? Що хоче почути від вас? Якими критеріями і стереотипами він керується? Яке, нарешті, враження буде для нього найбільш переконливим?
Незважаючи на те, що роботодавці – люди різні, у цих відповідей буде багато спільного. Роботодавець хоче комфортно себе відчувати на своєму відповідальному місці, отримувати високу віддачу від справжніх фахівців, хоче відчувати себе надійно, жити спокійно, довіряти людям, які поруч з ним. Всю палітру запитів до майбутнього співробітника можна звести до 2 основних:
1.   Хороший спеціаліст. Тобто компетентний, грамотний, розбирається в своїй справі експерт, віддача від якого буде більше ніж вкладення.
2.    Відповідний людина. Тобто адекватний, приємний, комунікабельний, відкритий, чесний, доброзичливий, надійний.
Як підготуватися до співбесіди?
Напередодні знову прочитайте текст вакансії. Природно, коли ми відправляємо своє резюме, то уважно читаємо текст вакансії. Проте напередодні співбесіди буде непогано ще раз перечитати його. Так ви освіжите в пам'яті основні вимоги, ще раз проаналізуєте, якого кандидата шукає роботодавець і на чому варто зробити акцент у розмові з ним.
Перечитайте своє резюме. Між відправленням резюме і запрошенням на співбесіду може пройти час, і ви можете просто забути деякі деталі свого резюме. Щоб не розгубитися на співбесіді, варто ще раз переглянути відправлене резюме, незайвим буде роздрукувати кілька комплектів резюме й інших матеріалів, які ви плануєте показати. Бажано зібрати і скріпити їх, щоб у потрібний час все було під рукою. Незайвими будуть кілька чистих аркушів і ручка. Це продемонструє вашу зібраність, відповідальність та організованість. Також корисно напередодні написати план самопрезентації й потренуватися виступати відповідно до нього. Це дозволить вам почуватися впевнено на співбесіді з роботодавцем і швидко відповідати на основні питання.
Згадайте різноманітні успішні приклади. Щоб не бути голослівним, багато відповідей на співбесіді краще підкріплювати прикладами зі свого досвіду. Однак спрогнозувати, яким чином роботодавець буде розвивати вашу бесіду, складно. Можливо, він захоче уточнити якісь моменти, наприклад, попросить детальніше розповісти про ваші досягнення або про найважчі ситуації, які ви подолали з гідністю. Щоб бути готовим до такої розмови, варто заздалегідь пригадати якомога більше різноманітних успішних прикладів зі своєї кар'єри.
Прочитайте сайт і сторінки компанії в соцмережах. Сайт і сторінки компанії в соцмережах можуть дати уявлення як про безпосередню діяльність компанії (що, безумовно, стане в нагоді на співбесіді), так і про корпоративну культуру, цінності компанії, перспективи, які може дати компанія. Це допоможе відповісти на багато питань. Наприклад, на питання «чому ви хочете працювати у нас».
Зовнішність. Всім знайома приказка: «Зустрічають по одягу, проводжають по розуму». Нехай перше враження про Вас буде сприятливим. Природно, одяг має відповідати тій посаді, на яку Ви претендуєте. Тому: продумайте одяг, в якій підете на зустріч з роботодавцем. Можливо, строгий діловий костюм не доречний для кожної посади, однак охайний одяг в діловому стилі, чисті волосся і нігті, начищене взуття обов'язково проведуть необхідне позитивне враження на Вашого співрозмовника. Пам'ятаємо про поставу.
Приберіть страхи, налаштуйтеся на успіх. Перед співбесідою (за день, за тиждень) уявляйте собі – подія вже відбулася. Уявіть, як Ви себе при цьому відчуваєте, літаєте від щастя, роботодавець знизує Вашу руку й вітає з вступом на нову посаду. Уявіть, як Ви виглядаєте, який на Вас костюм, які відчуття Ви відчуваєте. Намалюйте картинку! Збережіть в голові цю картинку, образ, текст.
Страхи і хвилювання вам завадять, їх краще замінити упевненістю в успіху. Як? По-перше, зменшити значимість результату! Не варто вважати співбесіду важливим. Є такий парадокс: чим більш важливим нам видається подія, тим більше ми хвилюємося і тим більше помилок робимо під час цієї події, тому що напруга та хвилювання розсіюють нашу увагу і сили. Якщо ви хочете пройти співбесіду на «відмінно» - знизьте для себе його важливість. Уявіть, що це просто «тренування співбесіди», і вам, загалом-то, все одно, чим це все закінчиться. Якщо все складеться чудово – буде добре. Якщо все складеться не дуже вдало - теж буде добре, тому що ви в процесі тренування придбаєте новий досвід, який потім використовуєте для самовдосконалення. У будь-якому випадку, ви залишитеся живі. Так? Ну, а якщо так - то приводів для хвилювання тим більше немає. Розслабтеся.
Спокійно продумайте варіант, що ви не пройшли співбесіду. Ну і що? Всяке в житті трапляється. Прийдете додому, вип'єте чашку ароматного чаю з улюбленим печивом. Не страшно? Не страшно! Вийде в наступний раз!
Безпосередньо перед дверима кабінету, де проходить співбесіди, постарайтеся спокійно сісти і розслабитися. Постежите за диханням: дихання рівне і спокійне, дихається легко. Якщо у вас уява розгулялася, використовувати його на користь: уявіть людини, яка проводить співбесіду, в нестандартному вигляді - наприклад, у ковпаку і з червоним клоунським носом, або з заячими вушками. Стане смішно, ви посміхніться і заспокоїтеся.
Подбайте про контакт. Зрозумійте, що співбесіду з Вами буде проводити не компанія, а певна людина. Постарайтеся встановити з ним контакт: посмішка, вираз розташування - вам допоможуть. Спробуйте поговорити про речі значущих для нього (просто огляньте простір, яке його оточує, зверніть увагу на його черевики з нової колекції та ін). Спробуйте знайти підхід до його внутрішнього дитині.
Тест на чесність. Нарешті ви потрапили на співбесіду. Не варто хвилюватися, адже це просто черговий етап вашого працевлаштування. Зібраність, уважність і відвертість – це ті риси, які HR-менеджер (працівник відділу в компанії, що займається підбором і навчанням персоналу і є аналогом відділу кадрів) обов’язково оцінить. Часто ейчари – психологи за освітою і мають достатньо досвіду, щоб побачити, коли ви говорите нещиро або щось приховуєте. Будьте готовими до того, що на співбесіду прийде кілька осіб (HR-менеджер, керівник відділу, директор). Нехай це вас не лякає, поводьтеся спокійно і ввічливо.
Хто Ви? Перш за все, HR-менеджера цікавитиме ваша компетентність, досвід, особисті якості і ваш потенціал розвитку як спеціаліста. Але останній пункт, наприклад, не завжди цікавить великі корпорації. Якщо ви хочете побудувати стрімку кар’єру, то краще уникати таких вакансій, вони будуть гальмувати ваш професійний розвиток.
Під час співбесіди з роботодавцем часто звертають увагу на ваш попередній досвід і поведінку в конкретних робочих умовах. Наприклад, якщо ви працювали над певними проектами, то будуть цікавитися, як відбувалося спілкування в команді, хто і як вирішував поставлені завдання, як розв’язувалися внутрішні конфлікти, які виникали проблеми і як з ними боролися. Ця інформація дозволить зрозуміти, наскільки ви буде ефективним працівником.
Також часто для оцінки рівня самоаналізу й амбіційності кандидата ставлять такі питання:
Які ваші найбільші недоліки? Чому?
Чим ви найбільше пишаєтеся?
Що вам не подобається в собі?
Ким ви себе бачите через два (5-10) роки?

Відповідаючи на такі питання, варто бути максимально чесним. Також необхідно розуміти, що будь-які недоліки мають свої переваги, і навпаки. Тому перед співбесідою незайвим буде провести SWOT-аналіз (сильні і слабкі сторони, можливості та загрози) свого резюме, це допоможе вам правильно поводитися під час розмови з роботодавцем.
Ви цього варті! Наприкінці співбесіди зазвичай заходить розмова про бажаний рівень заробітної плати й умови роботи. Необхідно розуміти, що будь-яка компанія зацікавлена отримати за мінімальну кількість ресурсів найбільш можливу вигоду. Відповідно, висуваючи високі вимоги, ви повинні аргументувати, що саме ви надасте компанії поштовх до розвитку і збільшення прибутків. Також не варто забувати про додаткові бонуси й можливості. Багато сучасних компаній пропонують різні кар’єрні можливості, корпоративні курси англійської мови, стажування, соціальний пакет, різного роду заохочення та «пряники». Часто вони можуть бути більш вагомими, ніж висока заробітна платня й відсутність подальшого росту. Тому спочатку визначте ваші пріоритети, а потім вирішуйте.
Узгоджуючи рівень оплати праці, спочатку ознайомтеся з середнім рівнем зарплат у галузі й у конкретній компанії. Залежно від ситуації, іноді варто під час співбесіди з роботодавцем на 10 - 20% піднімати грошову планку, щоб потім погодитися на початкову суму.
Важливим є питання вашого кар’єрного росту й перегляду рівня заробітної плати. У переважній більшості компаній використовують інструмент заохочення працівників «ставка + відсотки». Краще відразу розібратися у системі нарахування бонусів чи зміни рівня ставки.
Ми Вам зателефонуємо. Завершальний етап співбесіди при прийомі на роботу – обговорення подальшої співпраці. Найчастіше для ухвалення рішення компанії потрібен час, протягом якого можна зустрітися з іншими претендентами й обговорити результати з керівництвом.
Також в більшості компаній практикують випробувальний термін – стажування. Це дає змогу оцінити вас безпосередньо на робочому місці в колективі. Середня тривалість стажування – від одного тижня до одного місяця. Переважно воно не оплачується, хоча бувають винятки.
Іноді після співбесіди може бути третій етап відбору – індивідуальне завдання, що залежить від сфери діяльності фірми. Його метою є перевірка вашої здатності до виконання конкретних завдань або швидкості засвоєння нових знань.
Можливо, ці рекомендації стануть в нагоді не тільки на співбесіді.

Удачі Вам!

Складено за матеріалами інтернет-ресурсів:
rabota.ua
https://ukd.edu.ua
http://psychologis.com.ua
https://studway.com.ua

Онлайн-співбесіда: що треба знати та як підготуватися

Пандемія коронавірусу і повномасштабне вторгнення в Україну помітно змінили ринок праці. По-перше, стало більше безробітних і виросла конкуренція за робочі місця. По-друге, змінився підхід до найму співробітників: з 2020 року онлайн-співбесіди стали звичайною практикою і багато компаній переходять на цей режим роботи. 
У цій статті ми спробували розібратися в темі та дамо поради, як пройти онлайн-інтерв’ю з максимальним комфортом.
Онлайн-співбесіда може проходити по-різному, наприклад, у вигляді діалогу між HR-спеціалістом і кандидатом або у вигляді монологу самого ж шукача. Під час монологу претендент розповідає про себе у форматі відео-резюме або відповідає на перелік запитань, після чого цей запис надсилається відділу з підбору персоналу. На цьому моменті спеціаліст оцінює надісланий файл та відповіді кандидата без так званого «живого» спілкування.
Важливо зазначити, що таке відеоінтерв’ю не замінює особистої розмови, тому більш популярним зараз є саме формат спілкування між кандидатом та роботодавцем онлайн. В цілому, експерти відзначають, що великої різниці між онлайн та офлайн інтерв’ю не існує, адже головне – ви маєте можливість поспілкуватися з потенційним роботодавцем та розповісти про себе. До того ж такий формат має свої переваги: 
зручно та швидко;
мобільно;
менше стресу для шукачів;
економія часу та витрат.
Роботодавці, які зараз активно використовують цей інструмент, переконані, що він залишиться ефективним і робочим і після закінчення військового стану. 
Для підготовки до онлайн-інтерв’ю можна використовувати ті ж правила, що і для звичайних співбесід. Але є і деякі відмінності. Поговоримо про те, що робити до, під час і після відеоспівбесіди.
Які сервіси допоможуть провести співбесіду. Зазвичай, роботодавець сам обирає та пропонує кандидату сервіс, з яким він працює. 
Це може бути Skype, Zoom, Google Meet. Зверніть увагу, що якщо ви раніше не користувалися такими сервісами – виділіть 10 хвилин до початку співбесіди, щоб налаштуватися: зареєструватися та зрозуміти, як працює сервіс. 
Також роботодавець може проводити співбесіду у своїй CRM-системі. Кандидат отримує посилання та зазвичай там вже реєструватися не потрібно. Хоча все одно рекомендуємо перевірити, чи працює посилання та чи є у вас доступ до вашої розмови.
Все більш популярними стають співбесіди, проведені у месенджерах: Viber, Telegram, Messenger Facebook, WhatsUp. Зазвичай, це простіше і для кандидата, адже вже не потрібно реєструватися, а самі інструменти відомі користувачу. Проте найголовніше, що потрібно перевірити перед використанням мессенджерів, – це ваш зв’язок і доступ до інтернету. 
Якщо протягом дня має бути кілька інтерв’ю з використанням різних платформ, краще заздалегідь протестувати всі сервіси. Тоді не доведеться в поспіху витрачати час на налаштування програм між співбесідами.
Як підготуватися до співбесіди. Почати варто з підготовки ще до самого інтерв’ю. Перш за все, треба оновити резюме, почитати про компанію та відповісти для самого себе на питання «чому я хочу тут працювати». Знайдіть інформацію про компанію, її сегмент ринку, клієнтів, послуги або продукти, які вона пропонує. Подивіться статистику. Майте чітке уявлення про її відміну від конкурентів.
Розберіться, яку посаду ви хочете обійняти. Дізнайтеся, чим займається потрібний вам відділ, в чому його реальна специфіка. Подумайте, які навички вам будуть потрібні, щоб успішно справлятися з обов'язками, і які з них у вас вже є. 
Підготуйте питання про компанію, позиції, ваші обов’язки. Будьте готові до запитань про вас і ваш професійний досвід.
Потім треба налаштувати мікрофон і камеру. Слід обов’язково перевірити наявність інтернету або зв’язку, щоб уникнути проблем вже під час розмови, а найкраще зробити тестовий відеодзвінок друзям.
Нарешті, важливо пам’ятати, що будь-яка техніка може дати збій. Варто обмінятися з рекрутером номерами телефонів: щоб продовжити інтерв’ю, навіть якщо відключать інтернет або зависне комп’ютер.
Також варто підготувати ваше робоче місце, звернути увагу на світло і з якої сторони від камери воно знаходиться. Підберіть правильний фон. Один із кращих варіантів – однотонна стіна. Не варто розмовляти на тлі килимів, постерів і неприбраної кімнати. Це все дрібниці, проте для HR-менеджера відіграють велику роль в оцінці кандидата. 
Під час інтерв’ю. Ви готові до інтерв’ю: наділи діловий одяг, а також перевірили камеру і звук. Приєднайтесь до дзвінка на кілька хвилин раніше рекрутера і перевірте, як ви виглядаєте перед камерою. Під час онлайн-співбесід важливо стежити за мовою тіла: наприклад, не сутулитися перед камерою.
Не завадить увімкнути на телефоні режим «без звуку», щоб нічого не відволікало вас від розмови. Менеджер з персоналу відразу побачить та відчує, якщо ви не зацікавлені та відволікаєтесь на інші речі. Розмовляйте, коли в кімнаті нікого немає. Дівчата, молоді люди, батьки та домашні вихованці не повинні відволікати вас від відповідей і тим більше з'являтися перед камерою.
Деякі звуки ми не можемо прибрати – наприклад, гавкіт собаки або шум машин на вулиці. У цьому випадку варто на початку розмови попередити співрозмовника про перешкоди та подякувати за розуміння.
Ще експерти радять встановити зоровий контакт із людиною, з якою ви спілкуєтеся. Таким чином це заспокоює і кандидата, і роботодавця. Якщо ви використовуєте кілька комп’ютерних моніторів, запустіть сервіс відеозв’язку на найближчому до вас – так ви зможете підтримувати зоровий контакт із співрозмовником. 
В ході розмови вам може знадобитися інформація про компанію, опис позиції або ваше резюме. Варто заздалегідь роздрукувати необхідні документи та тримати їх під рукою, щоб не шукати по вкладках браузера. Якщо немає можливості надрукувати документи, можна записати найважливіші моменти від руки.
Крім того, під час онлайн-інтерв’ю зручно стежити за часом: годинник весь час знаходяться на екрані. Якщо ви розумієте, що співбесіда добігає кінця, а ви ще не розповіли про причини найняти вас – постарайтеся перейти до цієї теми.
Головне - пам’ятати, що це все ж таки співбесіда і ваша ціль показати себе, як гарного спеціаліста та дізнатися про компанію. 
Після інтерв’ю. Ви закінчили інтерв’ю: поговорили з представником компанії, дізналися більше про вакансію та завдання потенційного співробітника. До кінця робочого дня варто відправити співрозмовнику лист з подякою.
У листі після онлайн-співбесіди можна нагадати про свою зацікавленість в вакансії та попросити зворотний зв’язок при будь-якому рішенні роботодавця. Крім того, лист дозволяє поставити додаткові питання, які з’явилися після розмови.
Успіху вам!

Складено за матеріалами інтернет-ресурсів:
https://agrorobota.com.ua/
https://uaspectr.com/

Як обрати між пропозиціями від двох компаній?

Стрес співбесід лишився позаду. Виявилося, що останні роки ви займалися цікавими та амбітними проектами, маєте заманливе резюме, та ще й говорите переконливо, на додачу. З десятків кандидатів на посаду запрошують саме вас. Проте тоді, як ви ще не цілком встигли за себе порадіти, виринає нове, не менш стресове завдання: обрати з багатьох саме ту, найкращу, пропозицію вашого серця.
Роботодавець почесно оголошує, що готовий розпочати співпрацю хоч завтра, і ви начебто мали радісно погодитися, адже ви доклали немало зусиль, аби це почути, та є одна проблема: такі саме розпростерті обійми чекають на вас ще у двох – трьох компаніях, а часу на відповідь – обмаль. Розбираємося, як гідно вийти з ситуації.
Погляньте на проблему з іншого боку
Ви не у жахливій тривожній дилемі, а навпаки – маєте широкий вибір. Обирають не вас, а ви. Тепер можливо шляхом послідовного порівняння пропозицій та перемовин вибрати або створити найкращі для себе умови праці. 
Виграйте час
Розкажіть HR, що його пропозиція неймовірна і вам дуже пощастило, що вас запросили на цю посаду, проте ви також чекаєте на співбесіду в іншу компанію. Звісно, варто поважати час компанії й бути готовим до того, що поки ви думаєте, вони шукають кандидатів. Це не мають бути тижні чи місяць, але кілька днів для роздумів можете сміливо просити. Запевніть, що ви все ж схильні саме до цієї можливості, просто ви дуже розважлива людина і маєте все продумати.
Зберіть інформацію та розставте пріоритети
Складіть список критеріїв оцінки вакансії від найбільш до найменш пріоритетного для вас пункту, як-от, наприклад – гнучкий графік, можливість працювати з дому, висока зарплатня, розташування, тощо. Дізнайтеся якомога більше інформації про кожну вакансію, та виставте їй рейтинг згідно вашого списку. Це дуже важливий етап відбору, адже існує ризик, що вас, наприклад, спокусить висока зарплатня, проте через деякий час ви з жахом усвідомите, що знову займаєтеся чимось абсолютно безглуздим для людства. Тож розставте пріоритети.  Будь-яка інформація може стати визначальним фактором. Все просто: відкрийте нотатки, розбийте аркуш на дві колонки і детально розпишіть всі суттєві для себе переваги і недоліки позиції.
Потім дайте відповідь на кілька запитань про кожну з опцій.
 Чи подобаються мені щоденні обов’язки й активності на запропонованій позиції?
 Чи сподобалися мені атмосфера і люди під час мого візиту до офісу та інтерв’ю? Чи підходить їхні культура та стиль роботи моїй особистості? 
 Які я маю можливості росту в цій компанії? Де я буду через 1-2 роки? 
 Чи наблизить мене ця робота до моїх цілей? 

 Чи має компанія хороше майбутнє, якими були її фінансові показники за попередні роки?
Це нормально, якщо ви не знаєте деяких відповідей. В таких випадках запитуйте, але не вимагайте. Пам’ятайте, що к омпанія дає вам роботу і хоче бачити вас у своїй команді, тому користуйтесь можливістю поставити важливі питання до того, як приймете фінальне рішення. 
Приклад: «Дякую за ваш час! Мені дуже імпонує ваша пропозиція. Це саме те, чим би я хотіла зайнятися на даному етапі кар’єри. Коли я маю повідомити вам про своє остаточне рішення?»
Можливо, у вас є друзі або знайомі, чию думку ви поважаєте і хто міг би вам допомогти. Не бійтесь звернутися до них.
Чи варто говорити представникам компанії, що у вас є кілька пропозицій?
Це підступне питання, на яке, на жаль, немає правильної відповіді. Проте є щонайменше дві ситуації, коли ви можете говорити про це з рекрутером.
Перша – коли пріоритетна для вас компанія ще не зробила пропозицію. Ви можете підштовхнути їх до швидшого рішення, якщо скажете, що у вас вже є пропозиція від іншої компанії. В цьому випадку ви можете сказати: «Я щасливий, що ми пройшли так далеко у процесі рекрутменту, мені дуже подобається ваша компанія і я впевнений, що зможу зробити важливий внесок в роботу вашої команди. Але ще одна компанія вже запропонувала мені роботу і попросила прийняти рішення до дати X. Чи є якийсь шанс, що ви можете прийняти рішення щодо моєї кандидатури трохи раніше? Буду вдячний».
Інша причина для подібного діалогу – це різниця в запропонованих зарплатах. Спробуйте щось таке: «Хочу бути відвертим – я отримав пропозицію від іншої компанії. Позиція в вашій компанії мій пріоритет номер один, і я б дуже хотів потрапити до вашої команди. Проте інша пропозиція включає Х зарплату/бенефіти. Чи є будь-яка можливість проговорити знову зарпалату чи інші бенефіти у вашому офері? Буду вдячний».
Обидва варіанти залишають за собою ризик: компанія може образитися чи подумати, що у вас недостатньо мотивації, і врешті запропонувати позицію іншій людині. Проте, якщо ви будете говорити чесно і з повагою, компанія може навпаки віддати перевагу вам серед усіх кандидатів, тому що побоїться втратити не просто хорошого працівника, а ще й гідну людину.
Як правильно відмовитися від оферу?
Не затягуйте з відповіддю, тому що зазвичай компанії визначають певний дедлайн на закриття позиції. Якщо ви зробили вибір, озвучте його – поважайте час і ресурси роботодавця.
Дати відповідь у листі чи повідомленні – непоганий варіант. Але дзвінок у цьому випадку буде більш доречним і покаже вашу повагу.
Поясніть причину. Не наголошуйте на тому, що вам не сподобалося. Краще розкажіть, які переваги в іншій компанії чи які ваші особисті цілі змусили вас обрати її. Можливо, ви комусь допоможете зрозуміти, в чому варто вдосконалюватися.
Не паліть мости – спробуйте завершити на хорошій ноті. Можливо, у майбутньому ви захочете знову спробувати свої сили в цій компанії або рекрутер, з яким ви спілкувалися, працюватиме в компанії, куди ви захочете потрапити.
Нехай ваш вибір буде найбільш вдалим!

Складено за матеріалами інтернет-ресурсів:
https://www2.deloitte.com/
https://thepoint.rabota.ua/

Що потрібно знати про офісний етикет

Офіс – це те місце, де ми проводимо достатньо багато часу, тому варто відчувати себе в ньому комфортно. Для цього важливо просто дотримуватися кількох простих, але корисних правил етикету.
1. Приходячи в офіс, відразу ж вітайте колег нейтральним "доброго ранку/день". Обов'язково відповідайте на вітання тим же. Протягом дня вітайте всіх, навіть якщо особисто з кимось не знайомі – кивок, посмішка, доброзичливий погляд. Не страшно, якщо з кимось привітаєтеся кілька разів. При цьому, при сучасному темпі життя правила етикету можуть частково спрощуватися, однак діловий етикет залишається. Не сумнівайтеся – хороші манери принесуть користь вашій кар'єрі.
2. Рукостискання – річ необов'язкова, але прийнята в діловому співтоваристві. І це єдиний допустимий тактильний контакт. Ініціювати його може старша за посадою людина, причому неважливо чоловік це чи жінка.
3. Верхній одяг прийнято залишати в гардеробі, а не вішати на спинку стільця і тим більше не залишати на столі. Це ж стосується і парасольок. Їх не прийнято сушити прямо в робочому кабінеті, створюючи перешкоди для оточуючих.
4. Заходячи в службовий кабінет колеги, стукати в двері не потрібно – таким чином, ви даєте йому зрозуміти, що не підозрюєте його в сторонніх заняттях. Стукати прийнято в кабінет керівника в разі відсутності секретаря. Якщо шеф говорить по телефону, але жестом показує, що можна увійти – заходьте. Якщо керівник розмовляє телефоном і не помітив вас, повторіть свою спробу пізніше, хвилин через 20, не раніше, щоб не здатися надмірно нав'язливими.
5. Приводьте себе в порядок тільки в туалетній кімнаті. Що стосується парфумів – для офісу користуйтеся легкими. Пам'ятайте: аромат не повинен духмяніти на весь офіс, він повинен залишатися тільки у вашій інтимній зоні (20-40 сантиметрів), яку не прийнято порушувати в діловому середовищі.
6. Робоче місце повинно говорити про вашу професію, а не про вас як про особистість. Не потрібно тримати на видному місці вишиті бісером картини або сканворди. Для цього є закриті ящики. Згідно з етикетом, на робочий стіл доречно поставити одну-дві рамки з фотографіями близьких.
7. Для довгої серйозної розмови по телефону виходите із загальної кімнати туди, де вас ніхто не почує. Це ж стосується дзвінків від батьків, дітей і друзів. По-перше, це відволікає від роботи колег, по-друге, ви ризикуєте стати об'єктом для обговорень. В офісі ставте телефон на вібро або беззвучний режим. Якщо ж запальний рингтон дзвонить у колеги за його відсутності – Не вимикайте його самостійно, дочекайтеся повернення і ввічливо попросіть поставити телефон на беззвучний режим.
8. Якщо ви телефонуєте начальнику, то першим трубку кладе саме він. Якщо розмовляють дві рівні за статусом людини, то першим кладе трубку той, хто подзвонив. Це ж правило стосується і ділової переписки.
9. Їжа на робочому місці – табу. Якщо ж у вашому офісі нема місце де можна поїсти та доводиться обідати прямо за комп'ютером, уникайте страв з гострими запахами. Якщо вже з колегами можна якось домовитися, то партнери або клієнти не повинні бачити ваші перекуси або відчувати запах, що не вивітрився. 
10. Чай і кава на робочому місці цілком припустимі, але чашка повинна:
- бути максимально нейтральною, без веселих написів або фривольних картинок (ідеально брендована, з логотипом компанії, якщо інше не передбачає корпоративна культура)
- бути чистою, без слідів помади, залишків кави або завареного по третьому колу пакетика чаю
- стояти на підставці, а не на робочих документах або просто на столі. 
11. Якщо вас у поведінці колеги щось дуже сильно дратує — наприклад, він неправильно вживає слова, не там робить наголоси або щось ще, — не варто говорити про це за присутності усіх і в обличчя: так ви навряд чи досягнете бажаного, та ще й отримаєте собі ворога. Краще вчинити більш тактовно і підняти хвилюючу тему за загальною розмовою, але так, щоб не вказувати людині на помилки, а дати їй "випадкову" можливість дізнатися, де вона помилилася. Якщо ж це не діє, то донесіть свою думку до колеги наодинці, почавши з того, що своєю порадою ви бажаєте йому добра.
12. Щодо подарунків колегам. Не робіть колегам занадто дорогих або специфічних подарунків, які можуть комусь і не сподобатися: цю проблему, на щастя, часто вирішують в офісі шляхом збору грошей з нагоди якихось свят. А ось питання з сувенірами з поїздок трохи складніше: багато людей вважають, що просто зобов'язані кожному привезти якусь дрібницю, хоча це зовсім не так — ми живемо у відкритому суспільстві, тож подорож давно не є надзвичайно неординарною подією, яку потрібно відзначати.
Дотримуватись правил етикету не завжди вдається, але розуміння і знання їх значно спрощує офісне життя.

Складено за матеріалами інтернет-ресурсів:
https://jobs.ua
https://lifestyle.segodnya.ua/
https://ukr.media/

Навички, які цінуватимуться на ринку праці у майбутньому

Ринок праці, навичок і умінь – живий, він підлаштовується під потреби часу, професії з'являються і зникають.
Наприклад, наприкінці минулого століття професії інженера або шофера були екзотичними, цілком можливо, шофери стануть непотрібними у найближчому майбутньому, адже людство вигадало безпілотні автомобілі і навіть літаки.
Однак повна роботизація всього виробництва неможлива. Хоча б тому, що роботів треба періодично вдосконалювати. І професії, пов'язані з людським «живим» спілкуванням, усе-таки залишаться.
Експерти ринку праці в Україні пропонують більш уважно подивитися на навички, які цінуватимуться на ринку праці найближчим часом.
1. Комплексне вирішення проблем, уміння бачити причину й усувати її, а не наслідок
Якщо у людини болить зуб – боротися треба не з болем за допомогою пігулок, а лікувати або видаляти хворий зуб. Приклад: магазин не приносить бажаного прибутку. Можна зробити висновок про погану роботу продавців і постійно їх змінювати, а можна проаналізувати всю роботу мережі.
2. Китичне мислення
Не вірити без оглядки всій інформації, що надходить в епоху її надлишку, а оцінювати й аналізувати – дуже цінна навичка в будь-якій професійній сфері.
3. Здатність обробляти великі обсяги даних, виділяти найголовніше і робити висновки
Уміння розібратися в інформації, резюмувати її – дуже важлива навичка у кар'єрі майбутнього. Але водночас не потрібно вчитися покладатися тільки на цифри і дані. Необхідно зберегти вміння приймати рішення і діяти, коли немає жодних даних і інформації для цього.
4. Медіа-грамотність
Блоги, соціальні мережі, форуми – всі ці важливі майданчики для створення свого образу і взаємодії зі споживачем у майбутньому повністю проникнуть і в професійні комунікації. Співробітники майбутнього повинні будуть вільно працювати в таких форматах, як відео, розробляти контент для сучасних форм масової інформації та комунікації.
5. Гнучкість розуму або когнітивна гнучкість – це здатність швидко переключатися з однієї думки на іншу, а також обмірковувати кілька речей одночасно.
6. Креативність
Відсутність шаблонного мислення і здатність бачити те, чого ще немає. Помилково вважати, що креативність потрібна тільки в творчих професіях. У бізнесі вона потрібна не менше, а то й більше. Наприклад, запропонувавши партнерам нестандартний проект, можна переграти конкурентів.
7. Емоційний і соціальний інтелект – здатність  розуміти емоції, наміри і мотивацію інших людей і свої власні, а також уміння управляти своїми емоціями та емоціями інших людей, підлаштовуватися під тон співрозмовника, відчувати його настрій.
8. Уміння управляти людьми (People management)
До цього пункту можна віднести комплекс різних умінь, наприклад, безболісно виходити із конфліктної ситуації, підвищувати того, хто найбільше заслуговує, зупиняти плітки й інтриги, формувати таку обстановку в колективі, щоб співробітники поспішали не з роботи, а на роботу.
9. Здатність швидко приймати рішення
Цю навичку можна назвати наслідком усіх перерахованих вище. Плюс уміння формувати власну думку і не боятися відповідальності.
10. Міждисциплінарність
Багато проблем і завдань, як в окремій компанії, так і у світі загалом, вимагають міждисциплінарних вирішень. Виходячи з цього, ідеальний співробітник майбутнього – той, у якого є своя спеціалізація плюс непогані знання і в суміжних сферах, щоб розмовляти з фахівцями з інших областей однією мовою. Спеціаліст, який освоїв не одну спеціальність, а дві чи три споріднені, як правило, має більше шансів на отримання роботи і більше інструментів в своєму арсеналі, які дають можливість бути конкурентним на ринку.

Складено за матеріалами інтернет-ресурсу:
https://ode.dcz.gov.ua/
https://lifestyle.segodnya.ua/

Робота за кордоном: як вберегтися і не потрапити у рабство?

Чимало українців, бажаючи отримати високооплачувану роботу, готові поїхати працювати за кордон. Погодьтеся, перспектива заробити чималеньку суму за відносно короткий час дуже заманлива. Не дивно, що кількість українських заробітчан щороку росте. Але дуже часто, відгукнувшись на вигідну пропозицію, наші громадяни стають заручниками недобросовісних роботодавців. Вирватися з рук аферистів, знаходячись у чужій країні, дуже важко. У цій статті розповімо, як захиститися та на що звертати увагу при виборі роботи і не потрапити до трудового рабства.
Випадків, коли обіцянки насправді є лише приводом заманити людину й отримати безкоштовну робочу силу – безліч. Часто відгукнувшись на вигідну пропозицію роботи, українці опиняються в чужій країні з іншими законами, без документів та юридичних гарантій.
І в більшості випадків причина цьому — неуважність під час оформлення документів та підписування сумнівних договорів. Що ж потрібно знати, влаштовуючись на роботу за кордоном?
Перевірка на чистоту посередника. По-перше, в будь-якому випадку (навіть якщо це робота через друзів, знайомих або родичів, а тим більше через посередника) – перевірте фірму на чистоту. Агентство, що займається вашим працевлаштуванням повинно здійснювати діяльність офіційно і мати на підтвердження цього наступне:
- копія свідоцтва про державну реєстрацію;
- фотокопія ліцензії на посередництво у працевлаштуванні на роботу за кордоном;
- перелік країн, до яких відповідно до укладених зовішньоекономічних договорів ліцензіат має право працевлаштовувати клієнтів;
- засвідчена ліцензіатом письмова інформація про характер майбутньої роботи, загальні умови праці та проживання у країні працевлаштування;
- номери телефонів Мінсоцполітики як органу контролю;
- книга відгуків та пропозицій.
Ніколи не віддавайте свої особисті документи та паспорт посереднику або роботодавцю. В жодному законі не вказано, що ви маєте або повинні це робити. Зазвичай, багато недобросовісних роботодавців спеціально вимагають в робітників особисті документи, щоб потім тримати їх в трудовому рабстві, адже без паспорта в чужій країні дуже важко захистити свої права.
Понад того, закордонний паспорт все ж краще оформлювати самостійно і не погоджуватися на допомогу роботодавця або посередників, це вбереже вас від можливих помилок в документі, і тим самим допоможе уникнути проблем в іноземній державі.
Розпізнати шахраїв-посередників можна в тому випадку, якщо від вас вимагають попередньо сплатити суми, які нібито підуть на оформлення візи, закордонного паспорту та послуг посередника. В жодному разі не потрібно сплачувати їх. Швидше за все, шахраї не мають на меті знайти для вас потрібну роботу, а просто намагаються наживитися та виманити з вас гроші.
Легальні посередництва беруть гроші з клієнтів лише після того, як між роботодавцем та клієнтом буде підписано трудовий договір
Яким повинен бути договір про надання послуг. Особливу увагу при оформленні на роботу за кордоном слід звертати на договір з посередником. Дуже часто люди неуважно читають його або пропускають рядки написані дрібним шрифтом і як наслідок – потрапляють до пастки через свою ж необачність.
Підійдіть до цього питання дуже відповідально й обов’язково проконсультуйтеся з юристом, який підкаже, які пункту договору можуть загрожувати вашим правам та безпеці.
Адвокат Тетяна Войнова наголошує, що під час укладання та підписання такого договору потрібно бути вкрай уважним:
Зовнішньоекономічний договір (контракт) з іноземним роботодавцем чи посередником повинен відповідати вимогам законодавства України, зокрема вимогам Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність».
Контракт, який посередник укладає з клієнтом, повинен містити таку інформацію:
- номер, дату, місце укладення договору;
- найменування посередника, номер та дату видачі ліцензії на посередництво у працевлаштуванні на роботу за кордоном, місцезнаходження посередника;
- відомості про клієнта (прізвище, ім’я та по батькові, місце проживання);
- визначення предмета договору: надання послуг з пошуку роботи за кордоном;
- місце підписання трудового договору з роботодавцем;
- права, обов’язки та відповідальність сторін;
- умови змін, розірвання та анулювання договору;
- порядок вирішення спірних питань;
- визначення форс-мажорних обставин та дії сторін при їх настанні;
- перелік додаткових послуг, що можуть бути надані посередником за плату;
- термін дії договору;
- реквізити сторін договору.
Такий договір укладається в двох примірниках: один залишається у посередника, другий примірник повинен бути у вас. Ця угода обов’язково підлягає нотаріальному посвідченню.
Трудовий договір – ваш захист. Не меншої уваги потребує і укладання трудового договору з іноземним роботодавцем. Він повинен містити: основні реквізити роботодавця, професійні вимоги до працівника, відомості про характер роботи, умови праці, її оплати та проживання на території країни працевлаштування, умови соціального захисту (зокрема страхування), строк дії договору, умови продовження його дії та розірвання, порядок покриття транспортних витрат тощо. В працівника обов’язково повинен бути свій примірник трудового договору.
Понад того, для соціальної захищеності працівника роботодавець повинен надати посередникові копію колективного договору, де повинні міститися дані про права та обов’язки іноземного роботодавця і найманого працівника, розмір та порядок виплати заробітної плати, вказані підстави припинення трудового договору та умови праці.
Лише на підставі підписаного трудового договору працівник може пред’явити свої вимоги чи претензії роботодавцю, а роботодавець — найманому працівнику. 
Якщо ви потрапили до трудового рабства. Варто розуміти, що відстояти свої права в суді можна лише тоді, коли ваш посередник здійснює діяльність законно і ви легально працюєте на території чужої країни. Зазвичай, саме робітники-нелегали стають залежними від іноземного роботодавця. Дуже часто саме їх змушують працювати в жахливих умовах, на шкідливому виробництві, жити в бараках та обмежують свободу пересування
Якщо ви опинилися в трудовому рабстві і змогли втекти від роботодавця, відразу звертайтеся до посольства України. Допомогу можна знайти і в будь-яких державних або недержавних організаціях, що допомагають мігрантам і потерпілим від торгівлі людьми.
Це можуть бути й релігійні організації, місцеві правоохоронні органи, організації української діаспори тощо. Там обов’язково повинні надати допомогу незалежно від того легально чи нелегально ви працювали в цій країні.
До вибору посередника або роботодавця під час пошуку заробітків за межами України потрібно ставитися дуже обачно та обережно. Не довіряйте пропозиція швидкого працевлаштування та уважно читайте трудовий договір. У такому випадку обдурити вас та зробити безкоштовною робочою силою буде просто неможливо.
Законодавство у сфері протидії торгівлі людьми:
Протокол про попередження і припинення торгівлі людьми, особливо жінками і дітьми, і покарання за неї,що доповнює Конвенцію Організації Об’єднаних Націй проти транснаціональної організованої злочинності;
Закон України “Про протидію торгівлі людьми”;
Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку виплати одноразової матеріальної допомоги особам, які постраждали від торгівлі людьми”;
Постанова Кабінету Міністрів України “Порядок встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми”
Маєте сумніви щодо роботи чи є інші питання – звертайтеся за безкоштовною консультацією:
Україна: 
- місцевої держадміністрації за місцем перебування; 
- Національної поліції України 102 або 0 800 500 202 (кол-центр поліції);
- Національної гарячої лінії з протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей - 15 47;
- Національної гарячої лінії з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів: 527 (безкоштовно з мобільного), 0 800 505 501 (безкоштовно зі стаціонарного), щодня з 8:00 до 20:00;
- Цілодобової консульської оперативної служби (у разі надзвичайних ситуацій за кордоном за участю громадян України), +38 (044) 238-16-57, +38 (044) 238-18-24, email:cons_or [at] mfa.gov.ua"> cons_or [at] mfa.gov.ua
- Департаменту боротьби зі злочинами, пов‘язаними з торгівлею людьми Національної поліції України - +38(0800) 500-202
- Укрбюро Інтерполу - +38(044) 256-12-53.
- Представництва Міжнародної організації з міграції в Україні, Київ, вул. Михайлівська, 8; e-mail: iomkievcomm [at] iom.int
- Громадської спілки „А21 Україна” (+38 044 338 338 1, info.ua [at] A21.org, @A21UA) https://www.a21.org/content/ukraine/gr50zc.
- Громадської правозахисної організації „Ла Страда”, La Strada International (доступні консультації онлайн через месенджер фейсбук @lastradaukraine, Telegram: @NHL116123):  0 800 500 335 (з мобільного або стаціонарного) або 116 123 (з мобільного).
Республіка Польща:
- Національний центр консультування та допомоги постраждалим від торгівлі людьми +48 22 628 01 20
- Посольство України в Республіці Польща +48 698 608 837, +48 22 621 39 79
Республіка Молдова:
- Центр боротьби з торгівлею людьми МВС Молдова +373 22 25 49 98 (цілодобово)
0 800 777 77 (безкоштовно з Республіки Молдова)
- Посольство України в Республіці Молдова +373-22-58-22-84 / +373-22-58-21-51
Румунія:
- Міжнародна організація з міграції Румунія +40 21 210 30 50
- Національне агентство з боротьби з торгівлею людьми +40 21 313 31 00 / 0 800 800 678
- Посольство України в Румунії + 40 212 30 36 60
Словацька Республіка:
- Міжнародна організація з міграції Словаччина +421 907 787 374
- Гаряча лінія для постраждалих від торгівлі людьми +421 800 800 818
- Посольство України в Словацькій Республіці +421 259 202 816 / +421-259-202-813
Угорщина:
- Міжнародна організація з міграції Угорщина +36 14 72 25 00
- Національна кризова та інформаційна лінія +36 80 20 55 20
- Посольство України в Угорщині +36-14-22-41-20 / +36-14-22-41-22 (23)

Складено за матеріалами Інтенет-ресурсів:
https://ckp.in.ua/https://vn.20minut.ua/
http://plsz.gov.ua/

Як перевірити майбутнього роботодавця?

image-20240306140604-1

Розповідаємо, як можна отримати уявлення про те, де і з ким ви збираєтеся працювати, а також уникнути можливого шахрайства.

Зверніть увагу, де опублікована вакансія
Це мають бути сайти відомих систем пошуку роботи. Вони публікують вакансії лише від реальних роботодавців.
Якщо пропозицію розміщено в соцмережах, то перегляньте сторінку автора публікації. А також інформацію про вакансію: вона має бути конкретною і зрозумілою.

Переконайтеся, що ваш потенційний роботодавець реальний
Щоб перевірити справжність компанії та її юридичний статус, скористайтеся безкоштовним сервісом YouControl. У рядку пошуку необхідно ввести назву бізнесу або прізвище його засновника.

Зверніть увагу на назву компанії/підприємства
Якщо ви ніколи не чули такої, знайдіть її офіційний сайт або сторінки в соцмережах. У розділі «Про нас» є інформація про діяльність бізнесу, керівників, підходи до роботи тощо.

Не соромтеся ставити запитання роботодавцю
Запитуйте все, що вас цікавить, і звертайте увагу на те, що питають у вас.
Роботодавця мають цікавити насамперед ваші професійні якості, а вас – умови роботи, її оплата, можливість кар’єрного зростання тощо.

Джерело: МінРеінтеграції

Як отримати досвід для першої роботи: 5 дієвих порад молодим фахівцям

image-20240306141102-2

Стажування
Стажування у бажаній компанії допоможе вам набратися нових знань, а також дасть цілком конкретне уявлення про роботу на певній посаді.
Зауважимо, що в Україні діє Програма стажувань молоді в Апараті Верховної Ради. Відбір кандидатів відбувається щорічно у жовтні-грудні.
Волонтерство
Про участь у волонтерстві обов’язково потрібно вказувати у резюме. Чим більше волонтерська робота відповідатиме бажаній посаді, тим краще.
Оголошення про набір волонтерів можна знайти у соцмережах різних громадських та благодійних організацій, а також на сайті Мінсоцполітики.
Підробіток і неповна зайнятість
Ви можете влаштуватися на роботу з неповною зайнятістю або знайти роботодавця, який готовий взяти до себе студента.
У Державному центрі зайнятості є низка вакансій для молодих людей із різних регіонів України, які прагнуть знайти першу роботу і не мають досвіду.
Самостійні проекти
Якщо у вас є досвід реалізації власного проєкту, обов’язково опишіть в резюме, про що він був і яких цілей вдалося досягти. Навіть якщо він не був комерційним.

Самоосвіта
Профільні курси або тренінги допоможуть набути конкретних теоретичних знань про майбутню роботу й отримати перший досвід.

Джерело: Урядовий портал https://www.kmu.gov.ua/news/yak-otrymaty-dosvid-dlia-pershoi-roboty-5-diievykh-porad-molodym-fakhivtsiam